Artrose. Hva? Hvordan trene? Hvordan forebygge?

Artrose er den vanligste typen leddsykdom. Artrose innebærer at brusken rundt leddoverflaten gradvis reduseres og ikke klarer å reparere seg selv. Ved mindre brusk i leddet vil det oppstå friksjon og leddet kan bli irritert og betent. I dette innlegget ønsker vi å fortelle om hvorfor og hvordan du skal trene hvis du har artrose, og forebyggende tiltak mot utvikling av artrose.

Trening med artrose

Trening og fysisk aktivitet bør være førstevalget av behandlingsalternativer. Det anbefales trening for alle som har artrose, uavhengig av alder, symptomer og funksjonsnivå. For effektiv, skånsom og trygg behandling av artrose bør treningsprogrammet utformes og tilpasses individuelt for å inkludere hver enkeltes behov og forutsetninger.

På den måten kan du:

• Forebygge ytterligere slitasje
  • Hindre irritasjon og inflammasjon
  • Redusere leddsmerter
  • Unngå eller utsette operasjon (protese)
  • Unngå eller utsette funksjonstap

Hvordan hjelper trening?

For mange kan det være utfordrende å holde seg i bevegelse på grunn av symptomer, men å være så aktiv som mulig kan det bidra til å redusere smerter og andre symptomer relatert til artrose. En fysioterapeut kan bidra til å gjøre det enklere for deg. Trening kan:

• redusere smerter (Les mer om smerte her.)
  • økt fysisk funksjon og evnen til å gjennomføre verdifulle og lystbetonte aktiviteter
  • øke muskelstyrken din, som beskytter og støtter leddene
  • redusere stivhet i leddene
  • styrke balansen din, som kan gi deg lavere risiko for å falle
  • øke energinivået ditt og gjøre at du føler deg mindre trøtt
  • hjelpe deg til å holde en sunn vekt, som er viktig ved artrose
  • påvirke sinnstilstanden din positivt
  • styrke hjerte- og kar helsen din
  • føre til bedre søvn

Fysioterapeuten din kan også anbefale bevegelighets- og tøyningsøvelser, særlig for hofteartrose (Les mer om hoftesmerter her).

Trening er medisin

Jevnlige styrkeøvelser og fysisk aktivitet vil bidra til å være fysisk kapabel til å gjennomføre aktiviteter som betyr mye for deg i hverdagen. Forskning på hofte– og kneartrose viser at trening gir en større nedgang i smerter enn bruk av paracetamol uten å trene. Det viser at trening fungerer som ”medisin”.

Hvordan bør jeg trene?

Trening bør være en grunnstamme i artrose-behandlingen din og bør innebære:

• styrking av muskler rundt leddet
  • bevegelse av leddet
  • generell fysisk aktivitet
  • massasje av rundt-liggende muskler kan være effektivt for å redusere sekundære smerter og tensjon i muskulaturen.
Tidlig forebyggende tiltak kan føre til smertefrie ledd

Forebygging av artrose

Forebygging og tidlig behandling av artrose er avgjørende for å hindre en økende sykdomsbyrde. På verdensbasis, i de neste tiårene, øker behover for kneprotese- operasjoner kraftig. Noen land har beregnet en økning i etterspørselen på hele 900 prosent. Noen vil oppleve at artrosen forverres med tiden, derfor er det viktig at du får hjelp med dine symptomer så snart de blir merkbare. Har du allerede artrose, finnes det heldigvis tiltak du kan gjøre umiddelbart for å hindre forverring av plagene og forbedre livskvaliteten og opprettholde ditt funksjons- og aktivitetsnivå.

Risikofaktorer for artrose

• tidligere skader på ledd: i alle aldre, også som barn eller ung voksen
  • overvekt belaster leddene
  • risikoen for å få artrose øker med alderen (Les mer om trening ved alderdom her)
  • familie/genetikk: artrose er ofte genetisk betinget
  • det er høyere forekomst artrose for kvinner enn menn

Skader på ledd og overvekt er risikofaktorene som i størst grad kan påvirkes.

Skader på ledd

Etter en leddskade anbefales det rehabilitering i form av treningsterapi og veiledning fra en fysioterapeut. Dette uavhengig av kirurgi.

Det er viktig med tidlig oppstart av fysisk aktivitet for å opprettholde muskelstyrke og unngå muskelsvinn rundt leddet etter en skade. Det er også viktig med bevegelse av leddet for å ivareta sirkulasjon, gitt at det ikke er restriksjoner som tilsier at leddet skal være i ro. Søk derfor råd hos en fysioterapeut for spesifikke øvelser og tilpasning av aktivitetsnivå og belastning. Vektreduksjon

Overvekt øker risikoen for å utvikle artrose, da leddene belastes mer. Det kan derfor raskere bli irritert og betent. Vektreduksjon kan gi lavere risiko for å utvikle artrosen i tillegg til å gå mildere symptomer hvis man allerede har artrose.

5 prosent vekttap kan gi hele 90 prosent mindre sannsynlighet for kneplager etter 6 år.

Forebygging av leddskade

Søk råd hos en fysioterapeut om utforming av et tilpasset treningsprogram. Dette kan redusere risikoen for kneskader og kan bidra til å forebygge artrose. Dersom du du driver med mye idrett anbefales det å søke råd hos en fysioterapeut om skadeforebygging og få tilpasset et styrketrenings-program som er spesifikk for den type idrett du driver med.

Husk også at den beste måten å forebygge fall, er å trene balansen.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å vite mer om trening og behandling av artrose eller bestille en fysioterapeut hjem til deg.

Kilde: World Physiotherapy