Trening for eldre – Les hvordan her!

Det å bli eldre medfører ofte plager i muskler, sener og ledd. Mange opplever smerter som et resultat av slitasje, sykdom og annen belastning. Dette fører ofte til redusert fysisk og sosial deltagelse som hemmer både fysisk og psykisk helse. Det behøver ikke å være sånn!

Trening for eldre er viktig av flere årsaker, les her om viktigheten for trening ved alderdom.

Fysioterapeuten er ekspert på muskel og skjelett og vil kunne hjelpe deg med dine plager basert på en nøye undersøkelse og kartlegging av dine symptomer. Du vil få hjelp med tilrettelegging i egen bolig og sammen lager dere en plan for trening og behandling.

Fysioterapeut hjem

Ved å få fysioterapeuten hjem vil man få en optimal helhetsforståelse og finne den optimale treningen for deg. Du kan fokusere på treningen uten store avbrekk i hverdagen eller unødvendig bruk av energi, som bør brukes på kvalitativ trening og behandling med din fysioterapeut. Fysioterapeuten har alltid med behandlingsbenk og nødvendig utstyr, du behøver ikke foreta deg noe!

Trening for eldre
Få hjelp med skånsom og effektiv trening med en fysioterapeut

Trening gir næring til leddene

Brusken i leddene blir naturlig slitt i løpet av livets gang. Dette kalles artrose (Store Norske Leksikon) og er en utbredt årsak til smerter i for eksempel hofte, knær og rygg. Når brusken er slitt vil det oppstå friksjon og gnisninger i leddet grunnet at knoklene som møter hverandre ikke lenger har en like glatt og jevn overflate. Ved å bevege på leddene skapes det synovial-væske, som er næring til leddet. Dette kan være med å forebygge ytterligere slitasje. Styrketrening vil stabilisere leddene under belastning og reduserer ofte irritasjon i leddet ved fysisk aktivitet. Muskler er ferskvare

Våre fysioterapeuter har god erfaring med opptrening med artrose, dette kan du lese mer om her.

Når musklene ikke blir stimulert i form av fysisk aktivitet vil de bli svakere og miste sin muskelmasse. Muskelsvinn kommer etter svært kort tid ved immobilitet og kan føre til økt belastning på for eksempel vonde ledd. Den gode nyheten er at dette kan med enkle og få grep styrkes og du vil snart kunne returnere til aktivitet som før.

Hvor sterke dine muskler er i morgen, avhenger av hvor mye de har vært stimulert i dag!

Stive muskler og ledd

Som nevnt over er fysisk aktivitet av muskler og ledd viktig og vil ha positiv innvirkning i form av økt sirkulasjon (blodgjennomstrømning). Behandling for mobilisering av ledd og massasje av muskulaturen i for eksempel nakke, rygg og lår vil kunne bidra til å redusere sårhet i musklene, som ofte kommer med alderdommen.

Trening av balanse og økt mestring i hverdagen

Balansen blir redusert med alderen og spesielt ved immobilitet og lite fysisk aktivitet. Nedsatt balanse kan sette store begrensninger for sosiale og dagligdagse aktiviteter. Fysioterapeuten vil tilpasse vanskelighetsgraden til ditt nivå for optimal effekt av balanse-treningen.

Trening for eldre
Få fysioterapeuten hjem, du behøver ikke foreta deg noe!

Ikke la alderdommen sette for store begrensninger for din hverdag. Det er alltid et potensiale for progresjon, uansett alder. Jo dårligere utgangspunktet er, jo større er helsegevinsten av fysisk aktivitet!

Bestill time med Hjemmefysioterapeuten via vår nettside eller ring tlf. 400 95 847. Vår kundesupport er åpen mellom 07-23 og er alltid bemannet av en fysioterapeut som kan besvare dine spørsmål.