Trening er den beste medisin mot psykisk sykdom

Fysisk aktivitet er den beste medisin mot nedstemthet, depresjon og angst i følge forskning. Les mer om hvor lite som skal til og hvordan en fysioterapeut kan hjelpe deg med å komme i gang!

Trening mot psykisk sykdom er den beste medisin i følge forskning. Fysisk aktivitet er mer effektivt enn medisiner mot psykisk sykdom, viser en stor samlestudie.

Føler du deg nedstemt, eller har du eller kjenner du noen som har symptomer på depresjon og angst?

Ifølge australske forskere bør trening være fundamentet mot psykisk sykdom og for å takle depresjon, viser et samlestudie publisert i det anerkjente tidsskriftet British Journal of Sports Medicine, som har tatt for seg over tusen studier med ulike behandlingsformer.

Resultatet fra studiet viser at fysisk aktivitet er den mest effektive ”behandlingsformen” mot nedstemthet, depresjon og angst. Foran samtaleterapi og vanlige antidepressive medisiner, ifølge forskerne.

Trening mot psykisk sykdom
Lystbetont trening øker sannsynligheten for kontinuitet og progresjon

Det omfattende samlestudiet med over 100.000 deltakere til sammen, viser at fysisk aktivitet har en betydelig positiv effekt mot symptomer på nedstemthet, depresjon og angst. Aller størst effekt fikk de som følte seg nedstemt.

Forskningen viste også at fysisk aktivitet gav umiddelbar effekt, og at deltagerne ikke behøvde å holde på med fysisk aktivitet i lang tid for å få en positiv effekt.

Ulike treningsformer

Alle former for fysisk aktivitet viste seg å være veldig positivt. Forskerne presiserer at trening med høy intensitet gir større forbedring enn trening med lav intensitet.

Eksempler på aktiviteter som gav positiv effekt:

• gåtur
  • dans
  • aerobic
  • styrketrening
  • pilates og yoga

Les mer om hvorfor fysisk aktivitet er bra for hjernen her.

Individuell tilrettelegging av trening

Individuell tilrettelegging av en kompetent personell, som for eksempel en fysioterapeut, er en fordel for å finne den aktiviteten som passer deg – og for å sørge for at du opprettholder treningen med riktig belastning og unngår å overbelaste, noe som kan føre til opphold med trening/fysisk aktivitet.

Studien viser at det er mulig å få raske positive effekter av fysisk aktivitet, men som fysioterapeuter vet vi også at kontinuitet er en viktig faktor for progresjon – og lystbetonte aktiviteter er nøkkelen for at effekten opprettholdes over tid.

Synes du det er vanskelig å komme i gang og ønsker du hjelp med å tilpasse et eget treningsprogram som passer deg og din hverdag? Ta kontakt med en av våre dyktige fysioteraputer her.

Bare 15-20 minutter noen ganger i uken gir store positive utslag på den psykiske helsen. Noen effektive turer flere ganger i uken viser seg å gi større helseeffekt enn en time med høy intensitet én gang i uken.

Les også hvordan 20 minutter i naturen senker stress her.

Den australske forskeren sier han håper studien kan inspirere terapeuter og behandlere i helsevesenet til å anbefale fysisk trening som tiltak i første omgang. Særlig siden psykiske problemer er økende i befolkningen, vil dette være en gunstig måte å håndtere helseplagene på, mener Singh.

Hver åttende person i verden lever med en psykisk sykdom til enhver tid, ifølge Verdens helseorganisasjon.

Husk at jo “dårligere” utgangspunktet er, jo større helsegevinst får du av lite.

Ønsker du å vite mer om trening og fysisk aktivitet? Ta kontakt med vår kundesupport for en uforpliktende prat. Tlf. 40095847, eller bestill en fysioterapeut hjem til deg her.

B. Singh mf: Effectiveness of physical activity interventions for improving depression, anxiety and distress: an overview of systematic reviews. Sammendrag. British Journal of Sports Medicine. 16. februar 2023.