Fysioterapi for gravide

Effektiv fysioterapi for gravide i komforten av ditt eget hjem
Er du redd for at treningen skal bli ødelagt av influensasesongen? Du er ikke alene om å være redd for at sykdom skal ødelegge for din progresjon og gode resultater med treningen. Kontinuitet og god kvalitativ trening er de viktigste faktorene for å oppnå en god progresjon, både for økt styrke og balanse og for å redusere smerter.

Fysioterapeut hjem til deg

Etter flere år med pandemi, isolasjon og smittefrykt er det å bli liggende syk hjemme det siste man ønsker. Influensa og korona smitter som vi vet ved dråpesmitte, dette kan skje når man snakker, hoster og nyser.

Vasking og spriting av hender, holde seg hjemme når man er syk og influensavaksine er kjente forebyggende tiltak som vil redusere sannsynligheten for smitte.

Å unngå unødvendig eksponering på kollektivtransport, treningssentre og venteværelser er også svært effektive tiltak for å unngå risiko for økt smitte. Er du i risikogruppen selv, eller vet du skal omgås med andre i risikogruppen i en tid med økende virussmitte, kan det være lurt å tenke litt alternativt.

Er du usikker på om du er i risikogruppen, kan du se en oversikt lenger ned i dette innlegget.

Tren hjemme med en fysioterapeut

Trening i egen bolig er like effektiv som annen trening på et treningssenter eller i en klinikk. Du sparer tid og unødvendig eksponering på kollektivtransport, garderober og venteværelser. Å ta i bruk fasiliteter i egen bolig vil gi deg mulighet til å trene funksjonelt og dermed bli sterkere og flinkere til nettopp de aktivitetene du møter på i hverdagen. Trappen eller et rekkverk kan fort bli en god treningsarena for å styrke ben, rygg og balanse. Å skape soner i egen bolig du forbinder med øvelser, vil ofte føre til økt kontinuitet. En treningsstrikk som henger på et dørhåndtak vil for mange være en god påminnelse om å gjennomføre strikkøvelser for skulder, arm og overkropp.

Hjemmefysioterapeuten deler derfor 3 gode øvelser for å styrke rygg og kjernemuskulatur i en ellers hektisk førjulstid.

Fysioterapeut hjem
Få en fysioterapeut hjem til deg

1. ”Seteløft”

Ligg med bena bøyd og fotsålen i underlaget, løft setet opp fra underlaget som illustrert på bildet, og stabiliser med kjernen. Hold i 2-3 sekunder og returner til utgangsposisjon.

8-12 repetisjoner, 3 serier.

1. ”Diagonalen”

Strekk ut arm og ben i et diagonalt mønster, vekselsvis. Spenn litt i magen for et økt buk-trykk og sørg for å være rett i ryggen.

8-12 repetisjoner, 3 serier.

1. ”Sideliggende rotasjon av rygg”

Ligg på siden med det øvre kneet i underlaget, som illustrert på bildet. ”Åpne” opp med armene og følg bevegelsen med blikket. Prøv å fokusere på en rolig og kontrollert pust. Hold stillingen i cirka 30 sekunder til hver side.

30 sekunder, 3 serier.

Har du vondt i ryggen er det viktig å konsultere med en fysioterapeut og få en grundig undersøkelse. Fysioterapeuten vil identifisere dine smerter og hjelpe deg med behandling og øvelser for å bli smertefri.

Les også 3 enkle og effektive øvelser for å forebygge skulderplager her.

Risikogruppen

Usikker på hva som defineres som risikogruppen? Les her (FHI):

· Personer over 65 år eller beboere ved et sykehjem/omsorgshjem

· Gravide

· Sykdom som påvirker hjerte, lunge, nervesystem eller lever.

· Kronisk syke og immunsvekkede på bakgrunn av sykdom eller behandling

· Alvorlig fedme

· Har diabetes

· Premature barn, født før uke 32 i svangerskap

· Andre sykdommer der det vurderes at influensa kan utgjøre en alvorlig helserisiko

Har du spørsmål til trening hjemme? Ring oss gjerne på tlf. 400 95 847 for en uforpliktende prat eller for å bestille en fysioterapeut hjem til deg her.

Graviditet bringer med seg en rekke fysiske endringer og utfordringer, inkludert bekkenrelaterte smerter som er vanlige, men heldigvis håndterbare. Hos Hjemmefysioterapeuten tilbyr vi skreddersydde fysioterapiprogrammer designet spesielt for gravide. Våre erfarne fysioterapeuter er eksperter på å identifisere og behandle de unike plagene som kan oppstå før, under og etter svangerskapet.

3 hyppige årsaker til bekkenrelaterte plager under graviditet:

1. Hormonelle forandringer som fører til at leddbåndene blir mer elastiske.
  2. Økt kroppsvekt som legger press på bekkenet.
  3. Endring i kroppsholdning og tyngdepunkt.

Disse faktorene kan bidra til smerte og ubehag, men med riktig veiledning og tilpassede øvelser kan du betydelig redusere disse symptomene.

Hvorfor velge hjemmebesøk for din fysioterapi?

Når du er gravid, kan det å reise til en klinikk være både ubehagelig og upraktisk. Derfor kommer våre fysioterapeuter hjem til deg. De tar med seg alt nødvendig utstyr, inkludert en behandlingsbenk, slik at du kan motta behandling i trygge og kjente omgivelser. Dette sikrer ikke bare komfort, men også at du kan fortsette med dine daglige rutiner umiddelbart etter behandlingen.

3 effektive øvelser for hofte og bekken under svangerskapet:

Pelvic Tilt (Bekkenvipper)

Bekkenvipper forbedrer fleksibiliteten i nedre rygg og styrker bekkenmusklene.

Ligg flatt på ryggen, og engasjer den dype kjernemuskulaturen ved å trekke navlen innover (mot ryggraden litt), mens du flater ryggraden mot gulvet, og slapp av. Gjenta etter behov.

pelvic_tilt
Butterfly Stretch (Sommerfuglstrekk)

Butterfly stretch lindrer spenningen i bekkenet og lårene.

På en yogamatte, ligg på ryggen med bøyde knær og føttene flatt på gulvet. Bring fotsålene sammen og la knærne falle komfortabelt ut til sidene og mot gulvet. Fokuser på å puste sakte mens du holder denne posisjonen. Gå tilbake til startposisjonen.

butterfly stretch_fysioterapi for gravide
Gåing

Gåing holder deg aktiv og fremmer en sunn vektøkning og kroppsbalanse.

gåing_fysioterapi for gravide

Med tidlig intervensjon kan små plager håndteres før de utvikler seg til større utfordringer. La ikke smerte hindre deg i å nyte denne spesielle tiden. Våre fysioterapeuter er her for å tilby en trygg og skånsom behandling som tilpasses dine individuelle behov, slik at du kan ha et så behagelig svangerskap som mulig.