3 gode øvelser for hofte og bekken ved svangerskap

Fysioterapeut Mari jobber spesifikt rettet mot kvinnehelse, som kan innebære bekkensmerter i forbindelse med graviditet og langvarige underlivsplager.

Vonde plager som kan forebygges

Bekkenrelaterte plager er utbredt ved graviditet og kan både forebygges og smertene kan reduseres. Som fysioterapeut med spesialisert kompetanse kan Mari identifisere dine plager og hjelper deg med riktig veiledning og trening både før, under og etter svangerskap. Mari har tilegnet seg god kunnskap og erfaring og ønsker å dele 3 gode øvelser for hofte og bekken.

Kombiner fysisk aktivitet og tøyning for økt sirkulasjon

1) Raske ballpump

Bruk en myk ball ev.t et håndkle eller lignende og plasser mellom lårene. Skvis ballen sammen og slipp opp to ganger. Dersom du opplever svimmelhet eller kvalme i ryggliggende kan øvelsen utføres sittende. Denne øvelsen er spesielt god for fremre bekkenleddsmerter, også kalt symfysesmerter da det øker sirkulasjonen og bidrar til avspenning av muskler på innsiden av lår og mot bekkenbunn.

6-12 repetisjoner, 3 sett.

Muskler blir ofte stramme ved smerte i bekkenregionen. Tøyning hjelper for å økt mobilitet

2) Tøyning av setet

Stå på alle fire. Kryss venstre ben foran høyre og strekk så ut det bakre benet, som illustrert på bildet. Legg vekten over det bøyde benet og du skal kjenne en strekkfølelse i setemuskulaturen. Dette er muskler som gjerne blir stram og anspent ved bakre bekkenleddsmerter. I tillegg til denne kan du gjerne trene muskulatur i setet ledd dersom du opplever bakre bekkenleddsmerter.

30 sekunder, 3 sett.

Tøyning i kombinasjon med aktive øvelser er påvist å ha positivt effekt mot smerter

3) Tøyning av innside lår.

Sitt med fotsålene mot hverandre og la knærne falle ut mot siden. Her kjenner du fort en strekk på innsiden av lår. Dette er også muskler som ofte blir anspent ved fremre bekkenleddsmerter.

30 sekunder, 3 sett.

Få hjelp med å identifisere dine plager og forebygg plager i forbindelse med svangerskap av en kyndig fysioterapeut. Kontakt oss her for å bestille en fysioterapeut hjem i dag.