3 hyppige årsaker til plager relatert til “kvinnehelse”

Mange oppsøker fysioterapeut med plager som kan relateres til kvinnehelse. Fysioterapeut Mari Rudin Resaland forklarer deg her 3 vanligste plagene hun behandler og hva du kan forvente av henne som fysioterapeut.

1. Bekkensmerter i forbindelse med graviditet

Bekkensmerter underveis i graviditeten kan være både skremmende og slitsomt for de som opplever dette. Likevel vil en stor andel av fødende ha smerter relatert til bekkenet periodevis gjennom svangerskapet. – Fysioterapeuten kan hjelpe deg med å identifisere og skille mellom korsrygg- og bekkensmerter. En riktig diagnose er essensielt for videre behandlingsforløp. Du vil videre få tilrettelagt behandling og trening til ditt nivå og dine smerter. Det viktigste er tilpasset fysisk aktivitet.

2. Langvarige underlivsplager

Langt flere enn vi tror plages av langvarige underlivssmerter. Mange opplever feil-diagnostisering som utsetter bedring av symptomer. – Som fysioterapeut med spesielt fokus på kvinnehelse har jeg kompetansen til å hjelpe med behandling, veiledning i knipe- og avspenningsøvelser. Husk at første steg er å prate med noen om plagene dine. Henvend deg til helsepersonell og ta gjerne en prat med din eventuelle partner.

3. Urinlekkasje

Svært mange kan relatere seg til dette i løpet av livet, ikke bare kvinner. Likevel blir dette sjeldent snakket om. I forbindelse med en vaginal fødsel; vil muskulatur og andre strukturer ha blitt strukket og gjennomgått mye belastning. – Fysioterapeuten vil identifisere problemet og veilede deg til øvelser i eget hjem. Det er viktig med riktig diagnostisering og behandling for å gjenvinne normal funksjon, da urinlekkasje kan komme fra både stram eller svak bekkenbunn, samt fra andre strukturer.